Kroonjuwelen voor strijkers op het muzikale menu

Rossi Ovtcharova (r) met haar zusje Rada (l) en Marije Helder. Foto: Waves and Woods

“Een muzikale proeverij.” Zo noemt de Amersfoortse violiste Rossi Ovtcharova haar Classic Friday Nights. Op 17 november staat in de Rochus Kapel het eerste concert van het derde seizoen op het programma, met als titel ‘Kroonjuwelen voor strijkers’.

 Klassieke muziek heeft het imago dat het alleen voor sjieke mensen is. Ovtcharova vindt dat complete onzin. “Ik kom oorspronkelijk uit Bulgarije en daar is het echt muziek voor iedereen. Met de Classic Friday Nights hoop ik veel meer mensen van klassieke muziek te laten genieten,” vertelt ze enthousiast.

Om dat te bereiken hebben de relatief korte concerten (ze duren ruim een uur) een heel breed en gevarieerd programma. “We spelen acht tot tien korte en qua stijl wisselende stukken,” legt de Amersfoortse violiste uit, “variërend van populaire composities tot onbekende of moderne werken. Een heel breed scala, een muzikale proeverij. De muziekstukken worden ingeleid met korte achtergrondverhalen, persoonlijke herinneringen en grappige anekdoten over de componisten. Na afloop is er – voor wie dat wil – een gezamenlijke borrel, waarin muzikanten en bezoekers hun ervaringen kunnen uitwisselen. Dit wordt vaak enorm gewaardeerd, ook door de muzikanten.”

De Classic Friday Nights gaan inmiddels hun derde seizoen in. Elk kwartaal is er een concert. De composities die worden gespeeld resoneren met het seizoen. Wat opvalt is dat ook veel ervaren luisteraars hun weg naar de concerten weten te vinden. “We spelen op hoog niveau,” is de verklaring van Ovtcharova hiervoor. “De muzikanten die meedoen treden ook op in het Concertgebouw, Tivoli Vredenburg of andere bekende concertzalen in het land. Zij waarderen het concept enorm en willen dat graag ondersteunen.”

Kristalheldere muziek

De ‘Kroonjuwelen voor strijkers’ serveert Ovtcharova samen met haar zusje Rada (viool) en Marije Helder (altviool). In de Rochus Kapel spelen zij pronkstukken en echte klassiekers, zoals de Passacaglia van Händel en de grand duo voor twee violen van Louis Spohr, maar ook minder bekende maar erg mooie werken van Reger en Taneyev.

Ovtcharova verheugt zich vooral op de bijzondere mix aan stemmingen in het programma, vertelt zij beeldend. “Het zijn hele kristalheldere stukken, met een krachtige opbouw, elegante en met zorg uitgewerkte details en vooral heel verschillend van elkaar. Waar bijvoorbeeld de serenade van Reger balletmuziek is die knipoogt, brengt Dvorak’s Terzetto de luisteraar in een etherische droomwereld. De passacaglia van Händel en het duo van Spohr lijken wel toegangen naar een mythisch Koninklijk paleis. Daarentegen zijn het trio van Taneyev en Wieniawski’s capriccio zeer intiem, naar binnen gekeerd, herfstachtige meditaties over vergankelijkheid.”

Volgens de Amersfoortse violiste maakt de mix van al deze uiteenlopende denkbeeldige werelden het programma tot een allround beleving. “Maar dat varieert natuurlijk per luisteraar. Het mooie van muziek is dat de ervaring voor iedereen weer anders is. Je kunt ook alleen maar je ogen dichtdoen en genieten!“

Dit artikel verscheen ook in De Stad Amersfoort      

Terug naar www.onnoweggemans.nl